Vis – Forklar – Vis modellen

Vis – Forklar – Vis er en vigtig tilgang til det at skulle introducere klubbens medlemmer for en ny træningsøvelse. Når du introducerer nye øvelser eller teknikker, er det vigtigt at gøre dem lette at forstå og følge, hvilket Vis – Forklar – Vis modellen sikrer.

  1. Vis

Start med at demonstrere øvelsen eller teknikken, så deltagerne får et klart billede af, hvad de skal gøre:

  • Giv en enkel og tydelig demonstration: Vis præcis, hvad der skal ske – fx hvordan man kaster med korrekt teknik, eller hvordan øvelsen udføres
  • Tilpas til niveauet: Hvis du har både nybegyndere og erfarne spillere, kan du demonstrere på forskellige niveauer. Fx kan du starte med at kaste fra 4-5 meter og derefter vise et kast fra 8-10 meter for at illustrere progressionen.

2. Forklar

Efter demonstrationen forklarer du kort og klart, hvad deltagerne skal fokusere på:

  • Fokuspunkter: Beskriv, hvad der er vigtigt i teknikken – fx håndstilling, armbevægelse eller højden på kastet.
  • Forklar, hvorfor øvelsen er relevant: hvad er formålet med øvelse
  • Vær opmærksom på variationer: Forklar, hvordan øvelsen kan justeres. Nybegyndere kan fokusere på kortere afstande eller færre elementer, mens de erfarne kan arbejde med længere afstande eller højere kompleksitet.

3. Vis igen

Gentag demonstrationen, men med ekstra pointer og eventuelt en variation:

  • Gør det trinvis: Hvis deltagerne virkede usikre efter første demonstration, kan du vise teknikken i mindre dele, fx først greb om kuglen, derefter bevægelsen.
  • Tilføj et element af progression: Vis, hvordan øvelsen kan udvikles, fx ved at kaste mod et mindre målområde
  • Vær fleksibel: Hvis du ser, at en bestemt del af øvelsen forvirrer deltagerne, kan du ændre fokus og vise den del igen fra en anden vinkel. Eller du kan gøre øvelsen mere simpel/ fjerne et fokuspunkt, hvis deltagerne ikke forstår den fulde øvelse.

Du kan enten selv demonstrere øvelsen, eller få en erfaren spiller til at vise øvelsen. En vigtig pointe er, at du, som træningsigangsætter, ikke behøver at være klubbens bedste petanquespiller for at være en god træningsigangsætter.

Ved at bruge denne model sikrer du, at alle deltagere forstår og føler sig trygge ved øvelsen, samtidig med at du skaber plads til progression og tilpasning. Modellen bygger på princippet om, at man husker et billede bedre end 1000 ord, hvorfor det er vigtigt at illustrere øvelsen.